شاید مهم ترین عامل را در متمایز ساختن کسب و کارتان نسبت به رقبا، بتوانیم علامت یا نشان تجاری مختص خودتان قلمداد کنیم. با تاکید بر این مهم که نشان تجاری و یا لوگوی تجاری در مشاغل عروسی از اهمیت بیشتری نسبت به سایر تجارت های کوچک (در زمینه های خدماتی) برخوردار هستند و تعیین و طراحی یک نام و نشان ثابت و مادام العمر میتواند در برند سازی شما تاثیر بسزایی داشته باشد. البته نام و نشان تجاری شاید یک گام از تولید و برندسازی تجاری در عرصه تبلیغات و فعالیت اقتصادی به حساب آید، به همین سبب در این مقاله از شما دعوت میکنیم تا با ما همراه شده و کمی بیشتر با مفهوم برند و مدل سازی های آن آشنا شویم.
چگونه خالق و صاحب برندی موفق و بزرگ باشیم؟
این روزها وقتی سری به بازار کار میزنیم، هم صحبت با سرمایه گزاران بزرگ میشویم، به دنبال هدف های بنگاه های اقتصادی میگردیم و یا اگر میخواهیم نهایت آرزوی یک فعال اقتصادی را بدانیم، متوجه میشویم، تمامی مسیرها به یک جا ختم میشود و در یک نقطه، اشتراک نظر وجود دارد .
بله همه میخواهند صاحب برندی معروف باشند که در تمامی سطوح بدرخشند و موفقیت هایی بزرگ، کسب نمایند.
با همه ی این خواسته ها، علاقه ها و تلاشهایی که صورت میگیرد در نهایت اتفاقی که در سطح کلان رخ میدهد و نتایجی که حاصل میشود با واقعیت ها، تفاوتی فاحش دارد.
تعداد برندهای اصیل، موفق و چشم نواز، بسیار کمتر از آن چیزی است که مدعیان و جویندگان به دنبال آن میباشند.
سوال اساسی اینجاست... چرا آرزوها و آمال به سرانجام نمیرسند و همگی بر باد میروند و برندهای اصیل، کمتر ظهور میکنند؟
برای پاسخ به این سوال مهم، ابتدا باید با نگاهی ریشه ای و عمیق به تعریف صحیح از برند دست پیدا کرد، چون عدم آگاهی و شناخت از این تعریف، اساس همه ناکامی هایمان خواهد شد.
برای برند، تعاریف زیادی نقل گردیده است اما ما میخواهیم به ریشه ی کلامی آن بپردازیم و نتایج حاصل را بررسی نماییم.
برند به معنای هویت است و اما هویت به معنای، شخصیت، وجود هستی، آنچه موجب شناسایی شخص میشود و ماهیت است.
هر برندی بعد از ظهور، معرف توانایی خالق و پدید آورنده خود بوده و زمانی اعلام وجود میکند، بعبارتی هستی و وجود خالق خود را به معرض دید و نمایش عموم میگذارد که این هستی و وجود، مسبب بروز و آشکار سازی قدرت، استعداد، توانایی و خلاقیت های خالق برند میگردد.
توسط برند، شخصی خود را هویدا و آشکار میسازد، آن استعداد ها و خلاقیت های ناب ذاتی و منحصر به فرد خود را به همگان نشان میدهد و اعلام وجود میکند.
هیچ کس نمیتواند خالق برندی باشد، مگر آنکه جوهره ی وجودی مربوط به حرفه ی خود را داشته باشد. او آنچه را که استعداد فطری خود میداند شناخته و به سرانجام رسانده است، درست مانند دانه ای است که درخت مخصوص و منحصر بفردش را خلق و ساخته است که هر دانه ای نمیتواند آن محصول را ببار آورد زیرا درخت سیب، میوه ی سیب میدهد و دانه ی انار، میوه ی انار...
برندهای بزرگ، دارای صاحبانی قدرتمند، خلاق، توانمند، خبره و آگاه در موضوع مربوط به فعالیت برند خود هستند و فقط از دست چنین افرادی، توقع خلق برند میرود که متاسفانه با توجه به عدم آگاهی انسانها، از توانایی های درونی و استعداد های ذاتی خود چنین افرادی کمیاب و نادر میباشند.
تاکید زیاد بر خود شناسی در تمامی جریانات الهی ناشی از همین امر است.
شواهدی که در تمامی عرصه های تولید و اقتصاد مشاهده میشود نشان میدهد که اکثرا از الگو های صحیح برند سازی تبعیت نمینماید و با آن هم خوانی ندارد. دلایل شکست آرزوها و عدم ظهور برندها در همین نکته نهفته است که بر اساس شایستگی و توانایی های خود اقدام نکرده اند.
اکثر فعالان بازار میخواهند با اتکا به سرمایه، کپی برداری و همانند سازی، سود محوری کرده و خود را جای دیگری قرار دهند و به حیات خود ادامه دهند که این عوامل به تنهایی، خود آفت هر برندی میباشند و باعث نابودی آن میگردند.
بارها مشاهده گردیده است که افراد یا برند ها، بر اساس چشم داشت به موفقیت، شهرت و درآمد های افراد و برند های دیگر وارد عرصه های غیر تخصص خود گردیده اند و بعضا مانند برقی درخشیده اند ولیکن بعد از مدتی با توجه به ریشه دار نبودن توانایی ها به فراموشی سپرده شده اند و در باتلاق ساخته ی خود به دام افتاده و تحلیل رفته و به مرور از عرصه های اقتصادی رانده شده اند. آنها وارد سراب گردیده اند و حقیقت را ندیده اند.
و اما اگر میخواهید صاحب برندی خوشنام شوید، اگر میخواهید به شهرت و ثروت برسید، اگر میخواهید همیشه از خود احساس رضایت داشته باشید باید بدانید که:
به اندازه ی تمامی انسانهای روی کره زمین، استعداد، توانایی و خلاقیت های منحصر به فرد وجود دارد. هر شخصی با شناسایی توانمندی ها و استعداد های ذاتی ومنحصر به فردش، میتواند خالق برندی منحصر به فرد، توانا و اصیل و هماهنگ با اصل وجودی خود باشد که همین خاص و یگانه بودن سبب درخشش، پایداری و شهرت هر برندی خواهد شد. تمام رویش های زمین، توسط دانه های مخصوص خود صورت میپذیرد و هر دانه ای محصولی دارد و شبیه نبودن هیچکدام به هم، گواه همین مدعا است.
پس برای ورود به عرصه برند سازی از خود شناسی شروع کنید تا خود و توانایی ها و استعداد های خود را پیدا کنید، از دیگران پیروی و الگو برداری ننمایید و به داشته های خود متکی باشید در اینصورت است که میتوانید به آینده موفقیت و روشن برای برند خود امیدوار باشید.
و اما اگر قصد دارید که با سرمایه و مدیریت خود پا به عرصه برند سازی بگذارید، یک نکته را همیشه در نظر داشته باشید، به دنبال افرادی باشید که دارای تخصص، استعداد و توانایی های نابی هستند و منتظر یاری شما در زمینه ی سرمایه و مدیریت باشند اگر چنین افرادی را مشاهده نمودید، تردید نکنیـد و سریعا اقدام نمایید.
منبع: محسن حسـینی جـم - مشاور در حوزه برند و بازاریاب
از مزون لباس عروس آنیسا در تهران
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |