تیتر این مقاله از آنجایی وارد ذهنم شد که امروز به ناچار چند صفحه از مشاغل خدمات عروسی را در اینستاگرام آنفالو کردم!
داستان از آنجایی شروع میشود که بدانیم هر چیز جدیدی، خوب نیست... زمانی که صحبت از یک برند تجاری درجه یک و خاص به میان میآید، قطعا منظور همه جوانب یک فعالیت صنفی است که مسلما با هر شیوه ای یک برند تجاری نمیتواند در بازار رقابتی امروز موفق شود، در این مقاله قصد داریم شما را با یک اپیدمی سراسری آشنا کنیم و عواقب استفاده از آن را نیز عنوان کنیم.
آیا این روز ها با پیشنهاداتی چون لایک و فالو و کامنت خودکار و ربات اینستاگرام مواجه شده اید؟! این یک سرویس تماما اتومات و هدفمند بوده که بر اساس هشتگ ها شروع به سرچ میکند و گزینه ها و مخاطبین هدف شما را پیدا میکند، اگر بخواهیم بیشتر توضیح دهیم مثلا هشتگ عروسی، زمانی که شما در اینستاگرام و در بخش هشتگ ها عروسی را سرچ میکنید تمام پست هایی که در پایین آنها این هشتگ درج شده نمایان میشود و قطعا بهترین مسیر برای یافتن فعالان حوزه عروسی در این شبکه محبوب است که این سیستم نیز از همین مجراها اقدام کرده و مخاطبین تجارتتان را جستجو میکند و بعد از یافتن آنها یک به یک برایشان با صفحه شما لایک و کامنت های دلربا و جذاب میگذارد. تا اینجا هیچ مشکلی به نظر نمیرسد و همه چیز عالیست، شاید با خود فکر کنید که یکی از این خدمات دهندگان را پیدا کنید و سریعا این سرویس را سفارش دهید. اما بهتر است، کمی دست نگه دارید چرا که این داستان نکته ظریفی دارد...
مهمترین نکته در این جریان همان هشتگ هایی است که مفصلا شرح داده شد، یعنی زمانی که سرویس اتومات هدفمند ما دست بکار میشود به مانند یک تازه عروس شروع به سرچ هشتگ های موضوع عروسی میکند و یک به یک آنها را به باد لایک و فالو و کامنت و ... میبندد، اما به این نکته توجه کنید که این صفحات مرتبط با مشاغل عروسی است یعنی به عبارتی این هزینه را متقبل میشوید که صفحات رقبا را لایک و فالو و... کنید که بی تردید این شیوه برای بازاریابی کسب و کارتان هیچ فایده ای ندارد، تصور کنید یک سالن زیبایی این سرویس را سفارش داده و فروشنده به او مشاوره میدهد که در کلمات " گریم " میکاپ " این سرویس را برای حسابتان فعالسازی کند و پس از فعالسازی ربات هوشمند حساب شما را در دست گرفته و مشغول این جستجو ها میشود تا تمام صفحاتی که این هشتگ را در پایین پست هایشان درج کرده اند، مورد لطف و مرحمت خود قرار دهد، به نظر شما این سیستم چه صفحاتی را لایک و ... میکند، قطعا صفحات سایر سالن های زیبایی که از این هشتگ ها در پست هایشان استفاده کرده اند.
این اقدامات را از دوجنبه میتوان نگریست، اولین دیدگاه در مورد آن، یک اقدام خیر خواهانه برای رقبای خود به نظر میرسد که با این کار باعث بالا رفتن نرخ بازدید و اعتبار آن صفحات میشوید و برند تجاری خود را با کامنت های رباتیک خود مدام لگد مال میکنید. دیدگاه دیگر به عدم شناخت شما از این دست سرویس ها و قبول هر پیشنهادی بر میگردد که اگر اینطور است همین حالا سرویس خود را کنسل کنید... چرا که تاکنون لطمه بزرگی را به برند تجاری خود وارد کرده اید.
در همین چند روز گذشته در پیج اینستاگرام عروسکو شاهد چنین فعالیت هایی بودیم که کامنتهای مثل: "وای چه عکس جالبی..." "عجب متن زیبایی نوشته اید" و غیره در پایین پست های ما توسط صفحات مشاغل عروسی بطور مکرر درج میشد و با کمال شگفتی از این استقبال بی نظیر و بی سابقه بودیم که ...!
در نتیجه، نکته مهمی که در بحث دیجیتال مارکتینگ همـواره باید در نظر داشته باشیم، نوع و سبک تبلیغاتی است که در یک چشم انداز بلند مدت برنامه ریزی میکنیم و آن را پیگیر شویم، این شیوه ها همانطور که از ماهیتش پیداست، ماحصلی پوچ و بعضا مخرب را برای تجارتمان به ارمغان میآورد که تنها موجب از دست رفتن اعتبارمان خواهد شد.