هفت کاری که برای ترک عادات بد باید انجام دهید!

header
Arooskoo Ads
۱۴۰۱/۷/۱۴ پنج شنبه
(1)
(0)
هفت کاری که برای ترک عادات بد باید انجام دهید!
هفت کاری که برای ترک عادات بد باید انجام دهید!

چگونه عادات بد را ترک کنیم

ما در این مطلب از مجله خانواده وب سایت عروسکو بزرگترین راهنمای عروسی و خانواده ایرانی مطلبی مهم و انسان ساز (!) را آماده کرده ایم مطلبی که در جای دیگری از فضای نت وجود ندارد و حاصل ماه ها تجربه و مطالعه بخش تحریریه وب سایت عروسکو است. اگر بخواهیم توصیفی از عادات بد داشته باشیم دقیقا همان وابستگی‌‌‌‌های نابجای انسانی است که مانند یک بیماری مثل سرطان وجودیت و افکار انسان را به مرور زمان از بین می‌برد، عادات بد مجموعه بزرگی از رفتارها و اعمال انسان است که به خود و سایرین لطماتی بعضا شدید و غیر قابل جبران وارد می‌کند، مثلا فردی که عادت به مصرف مخدر شیشه دارد ممکن است جان اطرافیان و عزیزان خود را به خطر بیاندازد. مثلا فردی که عادت به نوشیدن 5 لیوان قهوه در روز دارد، قطعا طول عمر کوتاهی با امراض مختلف نیز خواهد داشت و یا فردی که عادت به بد خلقی و زبان تلخ دارد نمی‌تواند فرزندانی سالم از نظر روانی تحویل جامعه دهد، بنابر این عادت بد ما که 90 درصدشان قابل اصلاح است می‌بایست روزی به پایان برسند که ما برای دستیابی و شروع این حرکت شما را یاری خواهیم کرد.

 

هفت راه کار اساسی از نظر روانشناسان برتر جهان (فروید، اروین د. یالوم و...) ارائه شده است که هر فرد برای ترک عادت بد می‌بایست به این 7 راهکار توجه ویژه ای داشته باشد. ما در ادامه این مطلب 7 راهکار برای ترک عادات بد را شرح خواهیم داد. ترک عادات بد فارغ از این که چه باشد، می‌بایست اصولی را برای دوری و ترک آنها اجرا کنیم، توجه داشته باشید که عادات بد با وسواس ها متفاوت هستند و این مقاله اختصاصا در مورد عادت بد تنظیم و تهیه شده است و در مورد وسواس مقاله ای جداگانه در مجله خانواده سایت عروسکو درج شده است.

اگر قرار است چیزی را ترک کنید نگران لغزش ها و خطاها/ مصرف‌‌‌‌های گاه و بی گاه نباشید مهم اینست که شما در مسیر سلامتی قرار گرفته اید و این اشتباهات طبیعی است، بالاخره شما قرار است عادت چندین و چند ساله ی خود را ترک کنید، لغزش کردن طبیعی است، ما نباید کمپ اجباری راه بیاندازیم. اما می‌بایست حتی المقدور خود را حفظ کنیم و مسیر رو به جلو داشته باشید.

7 راهکار برای ترک عادات بد

1- با خودتان خلوت کنید و بی تعارف با خود صحبت کنید

اولین قدم برای ترک عادات بد این است که فرد با خودش کنار بیاید، از مضرات عادت بد خود آگاهی داشته باشد و بداند که اگر قرار است زندگی سعادتباری را داشته باشد می‌بایست عادت بد خود را ترک کند. مثلا پدری که با بچه خود نمی‌تواند برای لحظه ای بدون دعوا و کلنجار با فرزندش گفتگو کند می‌بایست عادت بد حرف زدن را بپزیرد، آموزش ببیند و ضعف خود و فرزندش را شناسایی کند و با درک شرایط موجود در خانواده نسبت به حل و فصل آن تصمیمی قاطع بگیرد. این در واقع اولین گام برای ترک عادات بد است. هر فردی برای ترک عادات ناصحیح و بد خود می‌بایست ابتدا خود و رفتار بدی که از او سر می‌زند را قبول کند، عواقب آن را بسنجد، در مثالی که زده شد، چنین پدری قطعا باید منتظر اعتیاد، جنایت یا اختلالات روانی فرزندش در سال‌‌‌‌های نه چندان دور باشد. پس با شناخت این آسیب‌‌‌‌های می‌بایست برای اصلاح خود قدم بردارد.

معرفی کتاب عادات اتمی برای ترک عادات بد

تصویر- کتاب ترک عادات اتمی - مفید برای ترک عادات بد

2. اصل خود داری با برنامه یا بدون برنامه

بسیاری از سایت‌‌‌‌های مختلف روانشناسی برای جذاب تر شدن مطالبشان بازه‌‌‌‌های زمانی و ساعت هایی را برای ترک عادات بد پیشنهاد داده اند مثلا بازه بیست و یک روزه برای ترک روانگردان بازه 2 ماهه برای ترک پرخاشگری و ... باید بگوییم که طبق تحقیقات علم روانشناسی هیچ بازه زمانی استانداردی برای ترک عادات بد وجود ندارد، باید بدانید که هر انسانی با دیگری متفاوت است و افکار، شرایط و زندگی خاص خود را دارد، او باید راهکار‌‌‌‌های ترک عادات بد را بداند و طبق آنها عمل کند، زمانبندی و درج ساعت و تاریخ می‌توان باعث ایجاد استرس و نگرانی در فرد شود و البته که ضریب شکست فرد را به شدت افزایش می‌دهد به عنوان مثال در ترک مصرف قرص‌‌‌‌های خواب فرد معتاد اگر طبق برنامه ای (غیر دارویی) که روانشناس برای او تنظیم کرده است عمل نکند و یا اشتباها از سر ناراحتی یا به هر دلیل دیگری مجدد وعده ای قرص مصرف کند نا خودآگاه شکست و عدم پیروی از برنامه ارائه شده باعث یاس و نا امیدی او از ادامه راه می‌شود، اگر قرار است چیزی را ترک کنید نگران لغزش ها و مصرف‌‌‌‌های گاه و بی گاه نباشید مهم اینست که شما در مسیر سلامتی قرار گرفته اید و این اشتباهات طبیعی است، بلالاخره شما قرار است عادت چندین ساله خود را ترک کنید، لغزش کردن طبیعی است، ما نباید کمپ اجباری راه بیاندازیم. اما می‌بایست حتی المقدور خود را حفظ کنید و مسیر رو به جلو داشته باشید.

 

3- به آثار خوب ترک عادات توجه کنید

مثلا فردی اعتیاد به تریاک دارد، او بدن خود را از وابستگی به مورفین رهانیده است یعنی دوازده رو مثل یک آنفولانزای سخت سپری شده است، در این شرایط آثار سختی کم و کم از بین می‌رود و آثار خوب توام با تندرستی در زندگی و بدن شخص جاری می‌شود، آن فرد باید به مزیت ها شرایط جدید توجه ویژه ای داشته باشد، در یک کلام از زندگی جدید خود استقبال کند، او دیگر مجبور نیست برای تهیه مواد هزینه هنگفتی پرداخت کند، مصرف سیگارش کمتر شده است و لازم نیست پشت به پشت سیگار روشن کند، نفسش بازتر شده و سلامتی بدنی اش روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شود، اعتبار خانوادگی اش برگشته و امروز مردی (یا زنی) سر افراز است، او کاری را کرده که خیلی ها نکرده اند، او ثابت کرده است که ابتدا برای خود و سپس برای خانواده اش ارزش زیادی قائل است. این فرد قطعا برای خود برنامه ی سفری گرم و آزاد را با خانواده اش ترتیب خواهد داد و از این پس می‌تواند با مشکلات زندگی درست و حساب شده برخورد کند. اینها مزیت‌‌‌‌های ترک عادات بد است که بسته به نوع عادت متفاوت است و فرد می‌بایست به آنها توجه کند.

 

4- اصل جایگزینی

افراد نادان معمولا این اصل را به بدترین شکل اجرا می‌کنند، مثلا شاهد بودیم که فردی برای ترک تریاک، مصرف الکل را جایگزین کرده است. این احمقانه ترین کاری است که یک فرد می‌تواند انجام دهد. جایگزینی درست است اما در جای درستش باید اتفاق بیافتد، مثلا هزینه‌‌‌‌های هدر نرفته (خرج نشده) بابت خرید مواد مخدر می‌بایست تا مدتی زیاد خرج علاقه مندی‌‌‌‌های فرد معتاد شود، فرد می‌بایست بخشی از عقده ها و آرزوهایش را که بدلیل اعتیادش سرکوب شده و بابتش حسرت کشیده، جایگزین عادات بدش کند.

 

5- به مغزتان پاداش دهید

به عنوان مثال فردی که سیگارش را از 2 پاکت در روز به چند نخ در روز رسانده است می‌تواند مدتی از سیگار با کیفیت تری استفاده کند و این قانون را تا ترک کامل حفظ کند، سپس پاداش مغزی را به سمت سوی دیگری که علاقه دارد ببرد، مثلا چند نخ سیگار با کیفیت را جایگزین چند خوراکی مفید مورد علاقه اش کند. همه این اتفاقات به مرور خواهد افتاد. ترک عادات بد زمان می‌خواهد و یک استراتژی درست...

 

6- دوری از محیط‌‌‌‌های سمی

همه ما می‌دانیم که دوری کردن از محیط هایی که باعث بروز یا یادآوری رفتارها و اعمال مخرب می‌گردد می‌بایست حذف شوند، مثلا دوستان بی سواد یا خلافکار خود را کم کم حذف کنید سعی کنید افرادی جدید و هدفمند را جایگزین آنها کنید، در مورد اعتیاد مواد مخدر هرکسی که شما را یاد مواد می‌اندازند در زندگی تان کمرنگ کنید تمام لوازم و اسبابی که به نوعی با مواد کشی در ارتباط بوده اند را حذف و جایگزین کنید، اگر جعبه یا کیفی دارید که مواد را در آن نگه داری می‌کنید آن را دور بیاندازید و کیف جدیدی را برای کار‌‌‌‌های جدید خریداری کنید. فراموش نکنید که چشمان شما پیام‌‌‌‌های مستقیمی را به مغزتان ارسال می‌کند. این اصل در واقع به فراموشی عادات بد کمک زیادی می‌کند.

 

7- هدف داشته باشید

ترک هر عادت بد باید یک چشم انداز و چرایی داشته باشد، مثلا هدف شما از ترک بد دهنی چیست؟ آیا برای آن هدفی در نظر گرفته اید، قطعا فردی که بد دهن و پرخاشگر است موجبات دوری نزدیکان را فراهم می‌کند و اعتبارش در میان عزیزانش کم و کم تر می‌شود، هدف شما باید نزدیک شدن به خانواده و نزدیکانتان برای حل مشکلات و داشتن زندگی سراسر آرامش باشد.

 

در آخر باید بگوییم که برای ایجاد تغییر خود را تجهیز کنید، مسیر جدیدی در زندگی تان پدیدار خواهد شد که آدم سابق نمی‌تواند با همان ویژگی‌‌‌‌های بد به سوی تغییر حرکت کنید، آرام آرام خود را تغییر دهید و رفتار‌‌‌‌های حاصل از عادت بد را روز به روز در خود کمرنگ و کمرنگ تر نمایید.

 

 

منبع: سایت عروسکو

کپی برداری با لینک به منبع مجاز است.

aparatlinkedintwiterfacebookyouinstagramtelegram
مرتبط با این بخش
نظرات شما
*نام و نام خانوادگی
ایمیل اختیاری
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

2 نظر
نظری
پنج شنبه چهاردهم مهر ۰۱
پاسخ
()
()
نظری
با اين مطلب موافقم
تشکر
پنج شنبه چهاردهم مهر ۰۱
پاسخ
()
()
تشکر
خيلي مطلب مفيدي بود تک بود