بیلبوردهای خیابانی و تبلیغات تراکتی، بروشوری و چاپی روزگاری در ایران دارای بازخورد بسیار مثبتی بودند و اصولا مشاغلی که بودجه بیشتری در اختیار داشتند دست به این نوع تبلیغات محیطی میزدند. به مرور زمان و با افزایش سطح تحصیلات و سواد نسل های جدید این نوع تبلیغات بازدهی خود را از دست داد. طی تحقیقات گسترده انجام شده در جامعه جوان ایران نتایج جالبی از عکس العمل و دیدگاه جوانها نسبت به این نوع تبلیغات بدست آمده است. جوان های امروزی دیگر به تبلیغات بدون پشتوانه و اثبات نشده اهمیتی نشان نمیدهند، آنها علاقه دارند تا صحت و اعتبار یک تبلیغ را نیز مورد سنجش و بررسی قرار دهند، بعبارتی دیگر جوان های امروزی به آنچه در کوچه، خیابان و اتوبان ها میبینند اعتماد نمیکنند و در واقع آنچه را که میبینند باید در جایی باشد که به آن اطمینان داشته و بتوانند در مورد اش تحقیق کنند و میزان کیفیت آن تبلیغ را بسنجند.
چرا دیگر تبلیغات بیلبوردی و تبلیغات چاپی برای مشاغل عروسی بازدهی ندارد؟
در این مقاله اختصاصا به بحث تبلیغات محیطی مشاغل عروسی پرداخته میشود که در طی آن دلایل پر اهمیتی را برای عدم توجه جوان های امروزی به این نوع تبلیغات بررسی خواهیم کرد، پس این مطلب از سایت عروسکو را از دست ندهید.
1- تغییر سبک تبلیغات در عصر جدید و اهمیت امکان مقایسه
در دنیای پیشرفته و با وجود این همه تکنولوژی کارآمد، به نظر میرسد دیگر تبلیغات محیطی و تبلیغات چاپی تاثیر خود را از دست داده اند. شیوه تبلیغات از حالت تحمیل به حالت مقایسه تغییر یافته است. به عنوان مثال برای انتخاب یک آتلیه عکاسی، عروس و دامادهای امروزی و دانشگاه رفته ما دوست دارند تا تعدادی از آتلیه های شهر خود را بررسی کنند و نمونه کارهای آنها را به صورت آنلاین ببینند. که با این حساب تبلیغات بیلبوردی و خیابانی امکان بررسی و مقایسه را به عروس و دامادها نمیدهد.
2- دیدگاه بد مشتری نسبت به بیلبوردها
از نظر بسیاری از عروس و دامادها و جوانان تبلیغات بیلبوردی مختص شرکت های بزرگ (کمپانی ها، اپراتورهای مخابرات، سینما و...) بوده و مشاغل عروسی که این تبلیغات را میدهند به طور حتم در صدد دریافت هزینه بیشتری در خدماتشان (برای جبران هزینه بیلبورد) هستند، طبق تجربه و تحقیقات بعمل آمده صحت این دیدگاه مورد تایید است. طبق تحقیقات هر یک از مشاغل عروسی که تبلیغات گرانقیمت بیلبوردی را سفارش میدهند معمولا هزینه های بیشتری را از مشتریان خود میگیرند. این درحالی است که بسیاری از مشاغل بدون این تبلیغات خدمات بهتر و ارزان تری را ارائه مینمایند.
3- عدم توجه جوان تر ها به بیلبوردهای خیابانی و بروشورها
اگر برای چند دقیقه در کنار یک تراکت پخش کن بایستید، متوجه میشود که 95 درصد دریافت کنندگان تراکت بعد از چند ثانیه و بدون هیچ توجهی تراکت را به زمین میاندازند و نسبت به این شیوه تبلیغات، اهمیتی نشان نمیدهند. این موضوع دلایل بسیاری دارد که شرح آن در مقاله نمیگنجد. همین موضوع در مورد بیلبوردهای تبلیغاتی و مجلات چاپی نیز صدق میکند اکثر جوان ها علاقمند هستند تا در گوشی های موبایل خود به جستجو و مقایسه بپردازند و کمتر به تابلوها و بیلبوردهای شهر اهمیت نشان میدهند. اثبات این ادعا بسیار ساده است، اگر در یک ترافیک شهری به ماشین های اطراف تان توجه کنید متوجه این موضوع خواهید شد که بیشتر جوان ها مشغول بازی یا جستجو در تلفن همراه شان هستند و توجه به پیرامون ندارند.
در مجموع با اتکا به شناختی که تاکنون وب سایت عروسکو از جامعه جوان کشور بدست آورده است، سعی نموده ایم تا بستری مناسب و درخور فهم و تحصیلات جوان های امروزی پدید آوریم. ما در سایت عروسکو تمامی پارامترها و استانداردهای تبلیغات امروزی را که مبتنی به صداقت و راستگویی است رعایت کرده ایم و بستری را پدید آورده ایم که عروس و دامادهای مشکل پسند ایرانی براحتی با آن انس و نزدیکی پیدا کنند. سایت عروسکو بهترین سایت عروسی فارسی در مجامع بین المللی است که در عین حال تنها سایت رتبه بندی برندهای عروسی ایران نیز قلمداد میشود و بر این اساس هر شغلی امکان درج آگهی را در این سایت ندارد.
پژوهشگر حوزه مشاغل عروسی
سرکار خانم زندی