روش های سریع و موثر کنترل خشم و عصبانیت را بدانید!

header
Arooskoo Ads
۱۴۰۲/۱۲/۲۸ دوشنبه
(1)
(0)
روش های سریع و موثر کنترل خشم و عصبانیت را بدانید!
روش های سریع و موثر کنترل خشم و عصبانیت را بدانید!

روش های آسان و تضمینی کنترل خشم !

به عنوان مقدمه باید بدانید که در طب سنتی و گیاهی باعث افزایش سم در بدن می‌شود، که تا حدود بسیار زیادی از نظر پزشکی نیز اثبات گردیده است، خشم می‌توان در قدم اول علاوه بر اینکه برای دیگران خطرناک باشد در وهله ی اصلی برای خود فرد عصبانی بسیار مهلک و خطرناک بوده تا جایی که اعمال بروز پارگی عروق و نتیجتا انواع سکته های قلبی و مغزی را سبب گردد و همچنین خشم کنترل نشده باعث وقوع انواعی از جرائم توسط فرد می‌گردد. در نتیجه ما در این مطلب از بخش مجله خانواده وب سایت عروسکو بزرگترین سایت راهنمای عروسی و خانواده به دنبال روش های کنترل خشم هستید تا بتوانیم راهکارهای مناسبی به شما عزیزان ارائه نماییم.

 

راهکارهای موثر کنترل خشم

بهترین و مهم‌ترین راهکاری که به اصولی‌ترین شکل ممکن خشم مان را درمان می‌کند متخصصین و روان‌درمان‌هایی هستند که سال‌ها زمان صرف تحقیق دربارهٔ این مشکلات کرده‌اند. اما راهکارهایی وجود دارند که در زمان رخ‌دادن عصبانیت هر فردی می‌تواند از آنها استفاده کند. در ادامه توضیحات بیشتری خواهیم داد:

  • دلیل خشم خود را پیدا کنید: هر باری که عصبانی می‌شوید به دنبال علت باشید، گهگاه ممکن است ریشهٔ خشم خود را در احساسی دیگر بیابید. برای مثال: ممکن است از فرط تنهایی خسته شده باشید؛ یادآوری یک خاطرهٔ ناراحت‌کننده ذهن شما را آشفته کرده باشد؛ چیزی شما را تا سر حد مرگ ترسانده باشد؛ با کسی یک گفتگوی تلخ را گذرانده باشید که تحمل زیادی برای سرکوب‌کردن خشم خودکرده باشید. همهٔ اینها می‌توانند دلیلی باشند برای سرباز کردن خشم ناخودآگاه که معمولاً در پی این عصبانیت‌ها عذاب وجدان گرفتارمان می‌کند.

 

  • سکوت کنید و در ذهن خود کلماتی را تکرار کنید:

می‌توان گفت همهٔ ما این اتفاق را تجربه کرده‌ایم که در زمان عصبانیت حرف‌هایی زده باشیم که بعد از توقف خشممان نادم شده و گاهی خود را سرزنش کرده باشیم. شما تنها نیستید عموم مردم این اتفاق تلخ را پشت سر گذاشته‌اند باید تمرین کنید که در این لحظهٔ حساس بتوانید سکوت کنید و با خوردن یک لیوان آب و چند نفس عمیق و با تکرارکردن جملاتی مثل: «آرام باش»، «همه چیز درست می‌شود»، «این هم می‌گذرد» خود را به آرامش دعوت کنید. این یکی از بهترین روش های کنترل خشم است.

  • بی‌معطلی مراقبه کنید:

یکی از تکنیک‌هایی که فوراً ما را به آرامش می‌رساند مدیتیشن کردن است. اگر در شرایط عصبانی شدن قرار گرفتید سریع مکان را ترک کنید و قبل از اینکه واکنشی نشان دهید جایی را برای چند دقیقه آرام‌شدن پیدا کنید. چشمانتان را ببندید و شروع به نفس‌کشیدن عمیق کنید. وقتی تمرین مدیتیشن انجام می‌دهید به شما کمک می‌کند بتوانید افکارتان را آرام کنید.

 

  • ورزش را از یاد نبرید

تجربه ثابت کرده ورزش‌کردن می‌تواند تا حد زیادی به آرامش اعصاب و بهترشدن اوضاع روحی کمک کند. ورزش باعث رهاکردن انرژی‌های منفی و جایگزین‌کردن آرامش به همراه خودکنترلی را در شما تقویت می‌کند.

 

  • جملهٔ اول اندیشه وانگهی گفتار را ملکهٔ ذهن خود کنید:

هیچ‌وقت فکر نکنید که می‌توانید بدون فکرکردن حرف‌های زیبایی بزنید. اگر دوست دارید سخنان شما موردتوجه قرار گیرد و اطرافیان را به فکر فروببرد، حتماً قبل از اینکه کلمه‌ای بگویید در ذهنتان جملاتتان را آنالیز کنید. مطمئن باشید تأثیرگذارتر خواهد بود.

  • سیگار و مواد مخدر

اگر در حال حاضر سیگاری هستید و ترک نمی‌کنید سریعا یک نخ سیگار روشن کنید و به محلی ساکت و بدون آدمیزاد بروید، در هنگام سیگار کشیدن تقصیرات خود در باب موضوعی که بابتش عصبانی شده اید مثل یک قاضی عادل مرور کنید، اگر تقصیری ندارد برای خودتان بسازید به اشتباهات گذشته خود فکر کنید که باعث این عصبانیت شما شده است ولی اگر واقعا مظلوم هستید به سلامتی خود و اینکه ممکن است عصبانیت شما را ویلچر نشین و یا حتی به کام مرگ بکشاند فکر کنید. در این صورت مغز خزنده شما سریعا هورمون های کنترل خشم و سرخوشی را ترشح می‌کند، مغز خزنده شما از مرگ می‌ترسد! پس از آن سوء استفاده کنید!!!!

 

اگر به مواد مخدر نیز اعتیاد دارید پس شما مقصر هستید، دیگران نباید به خاطر خوش گذرانی ها و ولخرجی های و حال خوب و بد شما سرکوب شوند، اگر از روانگردان شیشه استفاده می‌کنید که کلا اعصاب ندارید... پس فقط چند روزی ترک کنید تا اخلاق تان 180 درجه بهتر شود و طعم خوش زندگی را بچشید شاید در آن روزهایی که با ترک شیشه روح تان سبک می‌شود به فکر ترک کامل آن بیافتید. اگر تریاک مصرف می‌کنید و نمیخواهید ترک کنید لازم نیست کاری کنید چون تریاکی ها عصبی نمی‌شوند!!!!

مطلب پیشنهادی: زندگی با مرد تریاکی چگونه است!؟ آیا مردان تریاکی بیغیرت هستند؟

⦁    شمارش معکوس:
یکی از مزخرفترین (!) روش ها که می‌تواند باعث کنترل خشم توسط شما شود شمردن اعداد به‌صورت برعکس است. پیشنهاد من به شما این است که حتماً امتحان کنید، به این دلیل که ضربان قلب کاهش‌یافته و کنترل خشم امکان‌پذیر می‌شود. برای مثال: از عدد 10 یا 20 به صورت معکوس بشمارید.

 

  • درک کنید:

حتماً برایتان اتفاق افتاده که شاهد بحث دیگران باشید و به‌عنوان شخصی بی‌طرف از شما سؤال شود حق با کیست؟ اصولاً وقتی این سؤال از شما پرسیده می‌شود سعی می‌کنید خودتان را جای هر دو نفر بگذارید و برای آرام‌کردن اوضاع همدل شوید. برای کنترل‌کردن خشم و عصبانیت خود سعی کنید برای یک‌لحظه خود را جای طرف مقابل قرار دهید و شرایط را از طرف مقابلتان ببینید.

 

  • به تغذیه توجه کنید!

مواد غذایی تأثیر به سزایی بر اعصاب و روان دارد که باعث تنظیم قند خون می‌شود و کمک می‌کند تا کنترل خشم را تا حد زیادی در دست بگیرید. در ادامه توضیح خواهیم داد:
⦁    سبزی‌های مؤثر
اگر به دنبال آرامش هستید حتماً گاززدن هویج، کرفس و... را در زمان عصبانیت امتحان کنید. افراد زیادی هستند که در زمان عصبانیت فشارخون بالا را تجربه کرده‌اند به همین دلیل کرفس را به شما پیشنهاد می‌دهیم، کرفس فشارخون را کاهش می‌دهد و همچنین به کاهش اضطراب کمک می‌کند.
⦁    موز:
موز میوه‌ای سرشار از منیزیم و پتاسیم است که برای شادابی و آرامش اعصابتان بسیار مفید است.
⦁    دم‌نوش‌های مسکن اعصاب
چای سبز، گل‌گاوزبان، دم‌نوش گل محمدی، دم‌نوش لیمو، دم‌کرده بابونه و... در تسکین اعصاب افرادی که سعی بر کنترل خشم خود دارند بسیار مؤثر واقع شده.
⦁    مواد غذایی شامل فولیک‌اسید
انواع لوبیا، پرتغال و سبزیجاتی با رنگ سبز تیره سرشار از فولیک‌اسید هستند. حتماً می‌دانید که کمبود فولیک‌اسید در بدن می‌تواند باعث آشفتگی اعصاب، تحریک‌پذیری بیش از حد و خستگی مفرط شود که این علائم می‌تواند باعث برانگیختگی فرد شود.
⦁    تأثیر منابع غنی امگا ۳
افسردگی، پرخاشگری، اضطراب، استرس می‌تواند نشانه‌هایی از کمبود اسیدهای چرب امگا ۳ باشد که با مصرف آن می‌توان از این علائم کم کرد.
و دیگر خوراکی‌ها:
⦁    زرده تخم‌مرغ
⦁    گل ساعتی
⦁    دم‌نوش سمبل آل طیب
⦁    شکلات تلخ
⦁    آب‌غوره و آب‌لیمو طبیعی
⦁    شربت سکنجبین
⦁    خیار
⦁    کاهو
⦁    کاسنی

 

  • داروهایی برای کنترل خشم و عصبانیت

روان‌پزشکان بر این باورند که برای کنترل خشم داروهای شیمیایی و گیاهی تأثیر به سزایی بر خلق‌وخوی انسان دارد که اکثر مواقع داروهای گیاهی تجویز می‌کنند تا ضرر کمتری متوجه بدن افراد شود. بر اساس تحقیقات روانپزشکان معتقدند که افراد می‌توانند با انجام یک سری آزمایش در بدن کمبودهای ویتامین را شناسایی کنند تا با مصرف ویتامین‌های لازم ضعف اعصابشان را کنترل کنند.
داروهای آرام‌بخش:
کابامازپین، لیتیوم، والپروات که می‌بایست زیر نظر پزشک و در مواقع حاد مصرف شود! (هشدار مصرف خودسرانه این داروها اوضاع رو بدتر می‌کنه!)

 

کمبود مهم‌ترین ویتامین‌هایی که باعث ضعیف‌شدن اعصاب می‌شود: B6 و E
گیاهان دارویی: قرص و شربت نوراگل

خشم زنان و روش های کنترل خشم در زنان

بر اساس مطالعات انجام شده یکی از دلایلی که زنان نسبت به مردان زودتر عصبانی می‌شوند تبعیض جنسیتی در جامعه (و البته کل جهان) بیان شده است. ناتوانی و نیازهای دیده نشده در محل کار در خانه و جامعه می‌تواند آزاردهنده باشد و آرامش اعصاب را در بانوان تضعیف کند. گاهی دلیل عصبانیت در زنان می‌تواند نوسانات هورمونی که خود هیچ نقشی در آن ندارند باشد. تداخل هورمونی می‌تواند به‌کلی ابزاری قوی برای از دست‌دادن تعادل جسمی و روحی در زنان شود که علائم روحی چون: تغییر رفتار لحظه‌ای، ناامیدی در زندگی، افسردگی، استرس و علائم جسمی چون: درد عضلات، ضعیف‌شدن اندام‌های بدن، رنگ‌پریدگی و...باشد.
راهکارهایی برای کنترل خشم در زنان
⦁    یک کاغذ بردارید و چیزهایی که باعث خشمگین شدنتان می‌شود بنویسید و بعد پاره کنید
⦁    ورزش کنید: پیاده‌روی، یوگا و...
⦁    غذای سالم بخورید
⦁    خواب منظم و تصویرسازی اتفاقات قشنگ می‌تواند باعث آرامش روحتان شود
⦁    زمانی برای تفریح‌کردن در روز به خودتان اختصاص دهید
⦁    کتاب و مقاله‌های انگیزشی بخوانید
⦁    روزتان را با لبخند شروع کنید و به خودتان قول دهید امروز هیچ‌چیز نمی‌تواند حال شمارا بد کند.


در آخر:
مهم‌ترین مسئله که ما در این مقاله به آن پرداختیم، این است که در ابتدای راه باید دیدمان را نسبت به خشم عوض کنیم و آن را یک احساس طبیعی و انسانی ببینیم به‌هیچ‌عنوان نباید سرکوب شود؛ بلکه باید روش های کنترل خشم و نهایتا درمان شود. امیدواریم راهکارهایی که ارائه کردیم مفید باشد و کنترل خشم را برای همیشه مهار کنید.

aparatlinkedintwiterfacebookyoutubeinstagram
مرتبط با این بخش
نظرات شما
*نام و نام خانوادگی
ایمیل اختیاری
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر